Verdieping

tn_boeglex.JPG

Om aan de moderne eisen te voldoen moet de vaargeul van de Schelde  voldoende diep zijn. Anders kunnen bepaalde schepen niet meer door de Schelde varen. Of is de kans dat ze vastlopen te groot. De vaargeul is dat deel van de Schelde waar de schepen doorheen varen. Dit uitdiepen is vooral bedoeld om de wereldhaven Antwerpen te bereiken.

De verdieping van de Westerschelde is niets nieuws. Al vanaf het begin van de twintigste eeuw is men bezig de vaargeul vrij te houden door baggerwerkzaamheden. Met een diepere vaargeul kunnen geladen zeeschepen, zonder last te hebben van het tij, naar en van Antwerpen varen.

In 2010 werd de derde verdieping van de Westerschelde voltooid. Nu kunnen er schepen met een diepgang van 13 meter van en naar Antwerpen varen. Voordien moesten schepen die zo diep staken, wachten op hoog water. Pas dan was de Westerschelde voldoende diep om door te varen. Nu kunnen ze ook met laag water over de Westerschelde varen.

 

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.


In deze aflevering van Het Klokhuis zie je hoe dit uitdiepen in zijn werk gaat.