Veiligheid op het water

Gevaarlijke stoffen

tn_helicopterplatformanita

Het belangrijkste risico voor de veiligheid is het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Schelde. Iedere dag varen schepen af en aan. Van de Noordzee naar Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen. Soms vervoeren deze schepen gevaarlijke stoffen, zoals chemicaliën. Gevaarlijke stoffen zijn bijvoorbeeld ook aardgas of olie.

Over de Schelde (met name de Westerschelde) wordt de grootste hoeveelheid giftige gassen ter wereld vervoerd. Zelfs meer dan in de havens in Japan en in de Verenigde Staten. Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Schelde, met name het vervoer van ammoniak en LPG, brengt risico's met zich mee voor de mensen die aan de Schelde wonen. Wat als er een ongeluk gebeurt met zo'n schip?

Veiligheidsmaatregelen

In 1994 ontdekte men dat de risico’s bij Vlissingen, Breskens en Hansweert  tot ongeveer 1 kilometer landinwaarts aanwezig waren. Na 1994 zijn verschillende maatregelen genomen om deze risico's terug te dringen. Schepen die gevaarlijke stoffen vervoeren zijn veiliger gemaakt. Zo hebben bijvoorbeeld tegenwoordig bijna alle schepen op de Westerschelde een dubbele wand. Bij een aanvaring met een ander ship is de kans heel klein dat beide wanden stuk zijn en de gevaarlijke stoffen in het water komen. Daarnaast is ook de scheepvaartbegeleiding op de Schelde verbeterd.

Verkeersposten

De scheepvaartbegeleiding bestaat uit verkeersposten aan de wal. Er zijn langs de Schelde veel van deze verkeersposten. Samen vormen zij de walradarketen. Deze loopt van Zeebrugge tot aan Zandvliet. Deze verkeersposten hebben contact met alle schepen in het gebied. Zo kan een schip helemaal gevolgd worden van Zeebrugge tot Zandvliet.
tn_radarpost_hansweert__april_07

De walradarketen bestaat in totaal uit 24 verkeerscentrales. Op 5 verkeerscentrales zitten mensen (bemande verkeerscentrales). Op 19 radarposten zit niemand (onbemande radarposten). Hier worden gegevens ontvangen en doorgestuurd.

Boeien & tonnen

index
Naast de radars op schepen zijn er ook extra boeien en tonnen  geplaatst. Deze maken duidelijk hoe de vaarroute is. Ook geven ze aan waar het water te ondiep is om te varen. 

 Loodsen & Sleepboten

Loodsen spelen ook een belangrijke rol bij het veilig bereiken van een haven. Loodsen zijn mensen die heel goed weten hoe de Schelde eruit ziet, waar je wel en niet kunt varen en waar je op moet letten bij varen op de Schelde. Zij kunnen een kapitein die de Schelde niet kent, helpen om de boot veilig naar de haven te loodsen. Zo'n loods gaat  aan boord van een schip en geeft aanwijzingen. In dit filmpje zie je hoe een loods te werk gaat in de haven van Rotterdam. 

Een ander hulpmiddel om ongelukken te voorkomen, is het gebruiken van een sleepboot. Deze boot sleept  grote schepen in sluizen of havens slepen. In dit filmpje zie je een loods en een sleepboot aan het werk.

Proefvaart grote containerschepen

Schepen die over de Westerschelde varen, mogen niet langer zijn dan 360 meter. Maar de containerschepen worden steeds langer. Daarom zijn er proefvaarten om te kijken of ook langere schepen veilig over de Westerschelde kunnen varen.