Gast van de maand

Hildebrand Kamerling, sleepbootkapitein

11 januari 2010

9 vragen aan de gast van de maand

  1. Wat voor beroep heeft u?
    Mijn beroep is havensleepboot Kapitein.
    havendagen_mt
  2. Bij welk bedrijf of organisatie werkt u?
    Ik werk voor het sleep- en bergingsbedrijf ‘Multraship Towage and Salvage’.
  3. Wat betekent de Schelde voor uw werk?
    De Schelde betekent de hoofdinkomsten voor mijn werk, De Schelde kan vanuit mijn werk gezien worden als de aanvoerweg van de schepen die gesleept of geassisteerd moeten worden.
  4. Hoe ziet uw werkdag eruit?
    Een willekeurige dag uit mijn werkweek (Wij werken op een basis van 1 week werken en dan 1 week vrij) is 24 uur stand bij voor calamiteiten op de Schelde, naast de stand bij zijn wij 16 uur inzetbaar om schepen te assisteren of sleepreizen van/naar de haven aan de Schelde uit te voeren.
    multratug_9_en_10
    Verder doen we als er niet gesleept hoeft te worden onderhoud werkzaamheden zoals verven, schoonmaken en reparaties aan de sleepboten.
  5. Wat vindt u leuk aan uw werk?
    Het leukste aan mijn werk vind ik de vrijheid, wisselende werktijden en de wisselende situaties van het slepen. Elke sleep of assistentie is weer anders en door invloed van de natuur, type sleep of type sleepboot is een ander plan van aanpak nodig.
  6. Wat vindt u minder leuk aan uw werk?
    Ik vind het minder leuk dat ik langere tijd van huis ben waardoor we soms bepaalde dingen mislopen zoals verjaardagen, wedstrijden van de kinderen en andere familie aangelegenheden.
    in_de_sluis.JPG

  7. Welke opleiding heeft u gevolgd?
    Ben met een LBO opleiding begonnen, daarna op mijn 15de jaar gaan werken en met cursussen en dag scholing MBO en HBO opleidingen afgerond.
  8. Wat voor iemand moet je zijn om dit werk te doen?
    Om dit werk te doen moet men stevig in de schoenen staan, kunnen improviseren en een voorliefde voor het vak hebben.
  9. Heeft u wel eens iets bijzonders meegemaakt in uw werk?
    sleepboot1.JPG
    We maken elke week wel wat bijzonders mee maar wat het meeste bij blijft zijn de ‘bijna’ calamiteiten op de Schelde. Dit zijn de calamiteiten waarbij door samenwerking van diverse hulpdiensten waaronder de sleepdiensten en de autoriteiten zoals Rijkswaterstaat een schip met machineschade of erger een aanvaring tussen twee schepen weten op te lossen met zo weinig mogelijk of geen schade voor mens en natuur. Het is voor mijn beroep moeilijk om een dagboek op te maken omdat wij een week aan boord zijn en er eigenlijk niets via een bepaald patroon loopt. Wij werken zo wisselvallig dat we de dingen aan pakken zoals het uitkomt.

Wil je nog vragen stellen aan Hildebrand Kamerling? Dat kan, Mail hem!

Eerder waren al gast van de maand: