Gast van de maand

Vivian Baetens

1 februari 2011

9 vragen aan de gast van de maand

  1. Wat voor beroep heeft u?
    Ik ben scheepvaartverkeersleider in Vlissingen. Op radarschermen houden we alle schepen die op de Westerschelde varen in de gaten. Zo zorgen wij ervoor dat ze zo snel mogelijk en veilig in de haven aankomen.
  2. Bij welk bedrijf of organisatie werkt u?
    Bij Rijkswaterstaat Zeeland
  3. Wat betekent de Schelde voor uw werk?
    De Schelde is mijn werk. Als de Schelde er niet was zou ik ook geen baan hebben.
  4. Hoe ziet uw werkdag eruit?
    Hieronder staat een schema van een dagdienst. Maar op de verkeerscentrale werken we in ploegen. Je werkt dus ook 's avonds en 's nachts.
  5. Wat vindt u leuk aan uw werk?
    Je kunt mijn werk zien als varen zonder zeeziek worden. En toen ik nog als stuurman op zee zat was ik veel zeeziek, dus voor mij is het een ideale oplossing.
  6. Wat vindt u minder leuk aan uw werk?
  7. Tijdens een nachtdienst of in het weekend kan het wel eens erg rustig zijn. Dan varen er bijna geen schepen en als je al niet lekker hebt voorgeslapen (Je moet tenslotte heel de nacht wakker blijven) is het soms moeilijk om geconcentreerd te blijven. Maar gelukkig zijn er dan nog collega’s voor een praatje.
  8. Welke opleiding heeft u gevolgd?
    Hogere zeevaartschool en het NNVO (Nationale Nautische Verkeersdienst Opleiding)
  9. Wat voor iemand moet je zijn om dit werk te doen?
    Je moet op rustige momenten geconcentreerd blijven. Je moet altijd naar je radarscherm blijven kijken. En op drukke momenten moet je het overzicht houden op al het scheepvaartverkeer.
  10. Heeft u wel eens iets bijzonders meegemaakt in uw werk?
    Gelukkig heb ik nog geen grote ongelukken met schepen meegemaakt. Ik moet het dus houden bij het scheepvaartbericht dat wij op 5 december altijd in rijmvorm uitzenden. Sommige schepen nemen dan ook de moeite om in dichtvorm antwoord te geven en dat is dan wel erg leuk.
Zomaar een werkdag
Tijdstip Activiteit
06.20 Ik vertrek van huis naar de verkeerscentrale van Vlissingen
06.50 Ik los mijn collega af op marifoonkanaal 14, centrale Vlissingen. De Westerschelde is onderverdeeld in 5 verkeerscentrale’s (Centrale Zeebrugge, Centrale Vlissingen, Centrale Terneuzen, Centrale Hansweert en Centrale Zandvliet). Er zijn elke wacht in het totaal 4 verkeersleiders op Centrale Vlissingen aanwezig. We hebben dan ook 4 werkplekken: Centrale Vlissingen, Radar Vlissingen, Traffic Centre Steenbank en Basis Invoer. Op kanaal 14 houden we al het scheepvaartverkeer op Vlissingen rede in de gaten. Dit is het verkeerskanaal. Hier worden alle afspraken tussen de schepen gemaakt en schepen melden zich als ze het gebied binnen varen. Elk uur om 10 minuten voor het hele uur wordt er een scheepvaartbericht voorgelezen. Hierin staan alle bijzonderheden van de Westerschelde en ook een weersbericht hoort daarbij.
09.00 Ik word afgelost door mijn collega en ben nu 1 uur basis invoer. Dit betekent dat ik telefoontjes beantwoord en alle gevaarlijke stoffen verwerk die binnenkomen. Alle schepen die gevaarlijke lading aan boord hebben moeten dit melden. Op Centrale Vlissingen worden al die gegevens verwerkt en bewaard.
10.00 uur Nu ga ik naar de volgende werkplek, Traffic Centre Steenbank, kanaal 64. Hier houdt je alle schepen in de gaten die de westerschelde aanlopen vanaf zee. Het leuke van Traffic Centre Steenbank is dat je de bemanning zelf aan de lijn krijgt en dus niet de loods. Die komt namelijk pas aan boord ter hoogte van de Schouwenbank Raconboei. Je spreekt hier dus bijna altijd Engels.
12.00 Ik ben weer even basis invoer
12.30 Mijn laatste werkplek voor vandaag, Radar Vlissingen, kanaal 21. Radar Vlissingen is het ondersteunende kanaal van Centrale Vlissingen. We kijken samen naar hetzelfde gebied. Alle schepen die gaan vertrekken uit de Sloehaven, Buitenhaven of Breskens moeten zich eerst melden op kanaal 21. Hier worden alle gegevens ingevoerd in het IVS (Informatie Verwerkend Systeem). Zodra een reis is aangemaakt, kunnen alle verkeersleiders langs de Westerschelde die informatie terugvinden. Ook krijgen schepen hier verkeersinformatie zodat ze veilig de Westerschelde op kunnen varen.
14.00 ik word afgelost door een collega van de middagdienst en mag weer naar huis.

Wil je nog vragen stellen aan Vivian Baetens? Dat kan, Mail haar!

Eerder waren al gast van de maand: