Gast van de maand

Ronald Eijlers

12 oktober 2011

9 vragen aan de gast van de maand

tn_pict0038

  1. Wat voor beroep heeft u?
    Registerloods Scheldemonden
  2. Bij welk bedrijf of organisatie werkt u?
    Nederlands Loodswezen Regio Scheldemonden
  3. Wat betekent de Schelde voor uw werk?
    Een registerloods treedt op als adviseur van de kapitein van een schip. Aan boord van dat schip heeft hij, met instemming van de kapitein, de leiding over de navigatie. Loodsen bieden hun diensten 24 uur per dag aan. In het zogenaamde “loodsenregister” zijn de bevoegdheden van loodsen aangetekend; voor mij is dat de Westerschelde vanaf zee, stroomopwaarts tot aan het plaatsje Burcht, voorbij Antwerpen Rede. De Westerschelde is voor mij dus mijn dagelijkse werkplek.
  4. Hoe ziet uw werkdag eruit?
    tn_boudewijnsluis_invaren2.JPG(obv planning/agenda) Om te beginnen: de Nederlandse loodsen op de Westerschelde werken week op/week af; dat houdt in zeven dagen continu aan het werk waarna zeven vrije dagen volgen; loodsen staan op een “beurtrol”: de eerste beurt gaat naar schip nummer één, de tweede beurt naar schip nummer twee enzovoort; wanneer je klaar bent met je loodsreis kom je terug (achteraan) op die beurtrol. Doordat het scheepvaartaanbod varieert zijn de werktijden absoluut onregelmatig; het tijdstip dat je aan het werk gaat varieert tussen 0-24 uur en dat de hele week door.
  5. Wat vindt u leuk aan uw werk?
    Varen op de Westerschelde en het manoeuvreren met schepen in de havens en sluizen (meren en ontmeren). Het ontmoeten van zeevarenden, waartoe ikzelf ook behoor, van over de hele wereld; met etenstijd wordt je meestal een maaltijd aangeboden waardoor je ook met hun “lokale keuken” kennis kan maken!
  6. Wat vindt u minder leuk aan uw werk?
    tn_radar.JPG{img /scheldelessen/index/tn_radar.JPG align=right}
    Scheepvaart gaat 365 dagen per jaar door, dag én nacht, weer of geen weer. De tijdstippen van de dag dat een loods werkt én de omstandigheden waaronder variëren sterk; zoals het type en afmetingen schip, het weer, de uiteindelijke bestemming, overige scheepvaart op de rivier: deze afwisseling maakt het loodsenberoep zo interessant maar ook zwaar.
  7. Welke opleiding heeft u gevolgd?
    Na de middelbare school de Hogere Zeevaartschool in Vlissingen (3 jaar); gevaren bij de Nederlandse Koopvaardij (9 jaar; in deze periode doorgestudeerd voor het behalen van mijn “kapiteinsdiploma”); vanaf 1987 Registerloods; hieraan vooraf gaat een jaar “leerling-loods” bovendien duurt het nog eens acht jaar voordat je de bevoegdheid “alle lengtes” hebt.
  8. Wat voor iemand moet je zijn om dit werk te doen?
    tn_sleepboot_vastmaken.JPGBewust zijn van jezelf, zelfvertrouwen hebben, sterk in je schoenen staan én dit ook uitstralen op de brug van het schip!
  9. Heeft u wel eens iets bijzonders meegemaakt in uw werk?
    Er gebeurt bijna iedere loodsreis wel iets wat afwijkt van de reis zoals je die van te voren hebt voorbereid, dan speel je daar op in; het meest bijzondere is vaak de omgang met de mensen aan boord, andere talen, andere culturen. Eéns vroeg een Aziatische bediende mij, Engels sprekend, hoe ik mijn koffie wilde drinken. Ik antwoordde hem “sugar only please / alleen suiker graag”. De beste man bracht me een schoteltje met suikerklontjes; ik vraag me nog wel eens af wat hij daar nu zelf van heeft gevonden?!

Meer weten?
Heb je zelf een vraag aan Ronald Eijlers? Dat kan! Mail de loods
{video loodsaanboord.MOV}
{file /scheldelessen/index/beloodsing.ppt}
{img /tn_ronaldeijlers1.jpg}

Klik op de loodsboot voor een diapresentatie

Eerder waren al gast van de maand: